موقع شوف عقار
أستقرار  -  إستثمار -  دقة الإختيار

تسجيل

















محلات للايجار الجديد فى عين شمس

محلات للايجار الجديد في عين شمس  متميزة محلات للايجار الجديد في عين شمس متميزة

الترتيب حسب : الاحدث down | المساحة | السعر
محل للايجار 300 متر علي شارع عين شمس الرئيسي بجوار شيخ البلد
14,000 جنيه مصري

محل للايجار 300 متر علي شارع عين شمس الرئيسي بجوار شيخ البلد


محل للايجار 300 متر علي شارع عين شمس الرئيسي بجوار شيخ البلد ت - - ‎ج.م.14,000‎ - ‎القاهرة‎ ما 4 باب

محلات للايجار الجديد في عين شمس - القاهره الكبرى 2017
محلات للايجار الجديد فى عين شمس 2017

شقق للايجار الجديد ومكاتب للايجار الجديد فى المعادى مساحات مختلفه


شقق للايجار الجديد ومكاتب للايجار الجديد فى المعادى مساحات مختلفه واسعار مميزه تماما كلمنا على - -

محلات للايجار الجديد فى عين شمس 2017

مكاتب للايجار الجديد فى المعادى .. شقق للايجار الجديد بالمعادى


مكاتب للايجار الجديد فى المعادى .. شقق للايجار الجديد بالمعادى مساحـــــــــــات مختلفه واسعار مميزه مع عقارى مش هتحتار تانى اتصل دلوقتى على - رقم الواتس : - -

محلات للايجار الجديد فى عين شمس 2017

شقق للايجار الجديد فى المعادى .... مكاتب للايجار الجديد فى


شقق للايجار الجديد فى المعادى .... مكاتب للايجار الجديد فى المعادى الحق احجز الان ومتضيعش الوقت مساحات مختلفه تقدمها شركه عقارى للاستعلام - -

محلات للايجار الجديد فى عين شمس 2017

لان المعادى اسلوب حياه عقارى بتقدملك مجموعه من شقق للايجار


لان المعادى اسلوب حياه عقارى بتقدملك مجموعه من شقق للايجار الجديد فى المعادى مساحات مختلفه تماما وكمان مكاتب للايجار الجديد فى المعادى ... للاستعلام على --- -

محلات للايجار الجديد فى عين شمس 2017

شقق للايجار الجديد - مقر ادارى للايجار الجديد


شقق للايجار الجديد - مقر ادارى للايجار الجديد

عين شمس

على يد الفراعنه تم تأسيس منطقة عين شمس حيث كانت قديماً جزءاً من هليوبوليس ، وبهذه الطبيعة الجغرافية اصبح الحى زاخراَ بالكثير من الاثار الفرعونية المدفونه تحت ارضه ، ذلك الحى الملىء بالثقافات المصرية التى تحمل كل ما هو اصولى من حيث طبيعة سكانه – اوضاعهم الاجتماعية – تواصلهم الاجتماعى .... يتكون الحى من منطقتين اساسيتين فقط وهما منطقة عين شمس الشرقيه وعين شمس الغربيه يفصل بين المنطقتين اما خطوط السكك الحديدية الرابطة بين القاهرة والسويس او يفصل بينهما ايضاً مترو الانفاق ( المرحلة الاولى ) والتى تبدأ من المرج نهاية بحلوان ، تزين شرق القاهرة منطقة عين شمس وبذلك الموقع اصبحت قريبة جداً من مناطق اخرى شرقية ايضاً مثل المطرية ومصر الجديدة .

                                  

المساحة والكتلة السكانية بحى عين شمس :ــ

تبلغ مساحة حى عين شمس الاجمالية او الكلية الى 17 كيلو متر مربع مأهولاً منها 5.18 كيلو متر مربع فقط وتعتبر القيمة المتبقية عبارة عن اراضى غير مستغلة سكانياً .

وصل تعداد سكان الحى حتى منصف عام 2016 لحوالى 740.000 نسمة .

الشياخات التابعة لحى عين شمس :ــ

يتبع حى عين شمس عدد ستة شياخات اساسيه وهى شياخة عين شمس الشرقيه وشياخة الطلمبات وشياخة مساكن الحلمية وشياخة النعام وشياخة حلمية الزيتون ( شياخة الحلمية ) كما يطلق عليها البعض واخيراً تأتى شياخة منشية التحرير .

الحدود الادارية لحى عين شمس :ــ

يحد حى عين شمس من ناحية الشرق شارع جسر السويس من ناحية ميدان التجنيد ، اما غرباً فيحده مترو الانفاق من حى حلمية الزيتون وصولاً الى عين شمس ، اما الحد الشمالى فهو شارع 6 اكتوبر من ناحية شارع جسر السويس ، اما من ناحية الجنوب فيحده شارع بن الحكم .

اشهر شوارع حى عين شمس :ــ

يعتبر شارع عين شمس الرئيسى هو اشهر شوارع الحى على الاطلاق يليه فى الشهرة شارع احمد عصمت وايضاً شارع احمد عرابى المشهور بنشاطه التجارى المميز وشارع مصطفى حافظ والذى يعتبر قبلة تجارة الملابس الجاهزة بحى عين شمس قاطبة ، ولاننسى ايضاً شارع الزهراء والشارع الجديد ، كل هذه الشوارع دون ترتيب اولويات تعتبر من معالم حى عين شمس الشهير .

اشهر معالم حى عين شمس :ــ

تعتبر كلية الهندسة – المطرية – من اشهر معالم حى عين شمس وايضاً الكلية التكنولوجية تعتبر من اشهر معالم الحى بالاضافة الى وجود دور العبادة الشهيرة من مساجد وكنائس والتى تعتبر ايضاً من علامات الحى الشهيرة .

التنمية العقارية بحى عين شمس :ــ

يعتبر حى عين شمس رغم تصنيفه على انه حى شعبى وغير منظم من الاحياء الجاذبة للسكان لما يحمله من صفات وسمات تجارية واجتماعية تجعل منه مطلباً لدى الكثير ممن يبحثون عن سكن ملائم .

اسعار الايجارات :ــ

ببعض مناطق حى عين شمس توجد مجموعة من العمارات حديثة الانشاء تتراوح مساحات الشقة بها ما بين 70 متر للشقة الى 120 متر مع وجود مصاعد بالعمارات وايضاً واجهات مميزة وحضارية وتتراوح اسعار الايجارات بها ما بين 700 جنيه الى 1200 جنيه تبعاً لمساحة الشقة وتشطيبها ومستوى تشطيب العقار .

التمليك :ــ

وصل متوسط سعر المتر السكنى لحوالى 2250 جنيه للمتر الواحد مع وجود كافة المرافق المطلوبة كالمياه والكهرباء وخلافه فنجد ان متوسط سعر الشقه التى تبلغ مساحتها حوالى 120 متر لسعر 270000 جنيه وذلك فى الشوارع الجانبية والمتفرعة مــن الشوارع الرئيـــسية اما فى الشوارع الرئيسية فيصل متوسط سعر المتر لحوالى 4200 جنيه للمتر السكنى الواحد .